hvit vaskehjelp

Alt du trenger å vite om hvit vaskehjelp

Slik gjør du vaskehjelpen hvit

Okei, dette innlegget føles litt politisk ukorrekt på en blogg som handler om å spare penger. Men så vet jeg også at det er mange som lurer på disse tingene, og at det noen ganger er vel anvendte penger å få hjelp til å holde boligen i sjakk.

Dessverre er det et nokså utbredt problem at mange fortsatt betaler vaskehjelpen svart. Det er problematisk på så mange plan. I en bransje der pris trumfer nesten alt annet, er det lett å trå feil hvis man ikke er bevisst. Her får du guiden til alt du trenger å vite om hvit vaskehjelp.

 

Snarveien: bruk firma

Det enkleste er å bruke et anerkjent firma. Da sørger de for at alle lover og regler blir fulgt. I 2012 ble det innført en egen godkjenningsordning for firmaer som tilbyr renholdstjenester. Du kan enkelt sjekke på arbeidstilsynets sider om bedriften er godkjent i renholdsregisteret. Det er faktisk straffbart å leie inn tjenester fra firma som ikke er godkjent. Ordningen skal sikre at tariffavtaler følges, HMS-arbeid og at det betales moms, osv. Det koster å bruke firma, man må fort opp i 4-500 kroner per time. Det er mange utgifter som skal dekkes i tillegg til selve lønnen.

Artikkelen her viser at det finnes et smutthull i loven som gjør at mange likevel slipper unna med svart arbeid. Jeg ville kanskje unnlatt å velge noen som ikke har kommet helt gjennom godkjenningsløypa enda, for sikkerhets skyld.

 

hvit vaskjehjelp firma

Hyre privatperson

Men så, er det blitt helt umulig å leie inn en enkeltperson til å gjøre jobben for seg?  Nei, men det krever litt mer innsats fra din side, og du må holde tunga litt rettere i munnen. Som regel er dette billigere enn å bruke firma, for man slipper å betale for utgifter til administrasjon, lokaler, arbeidsgiveravgift, moms, pensjon, osv. Men man påtar seg noe større risiko ved å velge en privatperson til å utføre jobben.

Jeg har måttet lete en del for å finne denne infoen, og synes det er rart at ikke arbeidstilsynet eller myndighetene gjør mer for å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig.  Det snakkes mye om at man skal bekjempe svart arbeid, men det er ikke så lett å finne ut hvordan man skal gå frem for å gjøre det hvitt, og hvilke regler som gjelder. Så, fy skam, til regjeringen der.

 

Arbeidsavtale, krav på kontrakt

Alle som utfører arbeid for andre har krav på en skriftlig arbeidskontrakt. Kontrakten bør minimum si noe om arbeidet som skal utføres, lønn og arbeidstid.

Jeg har laget et eksempel på kontrakt du kan laste ned her.

 

6000 kroners grensen, skattefritak

Om det bare er et enkeltoppdrag, eller hjelp noen få ganger i året du trenger, kan du som privatperson leie inn privatpersoner til å gjøre småjobber. Du kan betale hver enkeltperson inntil 6000 kroner uten at du må rapportere det eller at personen må skatte av det. Dette beløpet for husstanden, det vil si at det ikke er 6000 kroner fra deg, og 6000 kroner fra for eksempel ektefellen din.

 

60 000 kroners grensen, arbeidsgiveravgiftfritak

Selv om det bare er småjobber, er man faktisk å betrakte som arbeidsgiver når man har andre til å utføre arbeid for seg. Det betyr at du i utgangspunktet skal betale arbeidsgiveravgift. Det er imidlertid gjort unntak for innkjøp av private tjenester fra privatpersoner for inntil 60 000 kroner i året.  For de aller fleste vil det bety at man ikke skal betale arbeidsgiveravgift for vaskehjelpen.

 

Melding om lønnet arbeid i hjemmet, Altinn

For å rapportere inn arbeidet skal du levere inn en forenklet melding til skatteetaten. Du finner skjemaet melding om lønnet arbeid i hjemmet ved å logge inn på Altinn.no (Skjema A04)

Her fyller du inn fødselsnummer til personen, og henter inn skattekortet hvis personen skal skatte av beløpet.

Du oppgir lønn og perioden lønnen er gitt for. Da genereres det automatisk en faktura for innbetaling av skatt, med beløp, konto og KID. Betalingsfristen er dagen etter at meldingen er levert. Til slutt signerer du kontrollerer du at alle opplysninger er riktig, og signerer skjemaet. Du vil da få en melding som kan brukes som lønnsslipp for oppdraget.

Merk at det er du som arbeidsgiver som er ansvarlig for at skatten blir trukket i henhold til skattekortet. Lønnsslippen er å anse som en kvittering for arbeidstaker på at skatten er betalt.

 

Så, da er man vel i mål tenker du kanskje nå. Det var jo ikke så vanskelig.

 

Men det er mer…

 

Plikter som arbeidsgiver

Som arbeidsgiver har man en del plikter som man må følge opp gjennom arbeidsforholdet. Faktisk gjelder de fleste regler for deg, som for en hvilken som helst annen profesjonell arbeidsgiver. Det betyr at det innebærer en viss risiko for deg som arbeidsgiver mhp fravær for eksempel.

Du har plikt til å påse at arbeidet kan utføres trygt og uten skade for arbeidstaker. Det betyr at du ikke uten videre kan sende de ut i stige for å vaske vinduene, uten å sørge for sikring.

 

Feriepenger

Du har plikt til å betale feriepenger av lønnen du utbetaler. Det betyr at du må sette av minst 10,2 % av lønnen, i tillegg til den løpende lønnen du betaler ut gjennom året.

 

Sykepenger og sykt barn

Arbeidstaker har rett til å nytte egenmelding ved sykdom, og du plikter å betale sykepenger de første 16 dagene av et ev. sykefravær. Selvsagt kun for den avtalte tiden i 16-dagers perioden, og ikke alle 16 dagene.   Det betyr at du kan risikere å måtte betale for vask, selv om arbeidet ikke blir utført. Mange blir overrasket over dette, og mange arbeidstakere er heller ikke kjent med at disse reglene også gjelder for dem, og tilbyr seg heller å komme en annen dag. Egenmeldingsmuligheten er ikke ubegrenset, kort sagt er grensen tre dager i løpet av en 16-dagersperiode og fire egenmeldingsperioder i løpet av 12 måneder. For å få rett til sykepenger må den ansatte ha jobbet minst 4 uker hos deg.

Arbeidstaker har og rett på sykt-barn-dager dersom de har omsorg for barn under 12 år, i likhet med alle andre arbeidstakere.

Sykepenger og sykt barn dager er et av de områdene privatperson-løsningen skiller seg ganske kraftig fra en løsning der du benytter firma. Et firma vil oftest sende deg en annen renholder, og du betaler selvsagt ikke noe ekstra.

 

sykepenger vaskehjelp

 

Yrkesskadeforsikring?

Her er reglene heldigvis enkle. Man skulle tro arbeidstilsynet hadde kontroll på dette, men da jeg sendte dem en mail med spørsmål om man som privatperson er pliktig til å ha yrkesskadeforsikring for vaskehjelpen fikk jeg følgende tilbake:

«Dersom man er å regne som arbeidsgiver er det plikt om yrkesskadeforsikring. Les mer på vår faktaside om yrkesskadeforsikring.»

Dette er ikke riktig.

Da jeg tok kontakt med Gjensidige for å høre hva en slik forsikring ev ville koste, fikk jeg følgende tilbakemelding:

Man plikter ikke å forsikre vaskehjelpen. Se vedlagt punkt c) under:

(5) Yrkesskadeforsikringsloven gjelder ikke for:

a)         ulønnet arbeid eller ulønnete verv som utføres for privatpersoner eller for private organisasjoner, foreninger m.v.

b)         enkeltstående arbeidsoppdrag som utføres for privatpersoner

c)         arbeid som utføres for privatpersoner når gjennomsnittlig arbeidstid utgjør mindre enn 10 timer pr uke.

 

Denne ordlyden finner man i Forskrift til lov om yrkesskadeforsikring. 

Det betyr at for de aller fleste vil det ikke være behov for å tegne yrkesskadeforsikring.

Lønn

 

lønn hvit vaskehjelp

 

Så, hvor mye skal man betale vaskehjelpen?

Her er det ikke noe fasitsvar. Utgangspunktet er at det er avtalefrihet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og det finnes ikke noe som heter minstelønn i Norge.

Unntaket er der det er laget forskrift som regulerer lønn gjennom tariffavtale. Og det finnes faktisk for renholdere, i forskrift for allmenngjøring av tariffavtale for renholdsbedrifter.  Men som overskriften antyder, så gjelder denne kun for bedrifter som tilbyr renholdstjenester, og ikke for bedrifter som f eks ansetter egne folk til å vaske lokaler, eller for privatpersoner som har vaskehjelp.

Så da er man tilbake til at det er avtalefrihet.

Men noen momenter bør man ha med i vurderingen.

Stiller personen med bil og eget utstyr? Dersom  han har med egne kluter, mopper, osv, bør det godtgjøres gjennom lønnen.

Hvor lang varighet har oppdraget pr gang? Er det veldig kort, f eks 1 time? Da bør lønnen være høyere enn om det f eks er 3 timer. Det er fordi det blir vanskeligere å tjene noe særlig på korte oppdrag, og man må kanskje ta på seg flere for å få det til å gå rundt, og bruke mer tid på reising mellom, osv.

Hvor gammel er personen? Eldre personer bør ha høyere lønn enn yngre. En skoleungdom skal kanskje tjene til ekstra lommepenger, mens en voksen person kan ha det som en avgjørende del av livsoppholdet sitt.

Jeg synes heller ikke man kan sammenlikne f eks en butikkjobb hvor man kanskje jobber 5-8 timer i strekk, og tilsammen blir det en grei dagslønn, med en jobb som varer kanskje 2 timer hver 14. dag. En person ville måtte ta på seg mange enkeltoppdrag for å få samme lønn, men med betydelig større merarbeid i form av reise, klargjøring, osv.

Jeg skal ikke si noe om hva jeg synes er riktig lønnsnivå, men når jeg leser på facebookgrupper, o.l om folk som betaler 120 kr timen, så kjenner jeg at det raser litt inni meg. Det synes jeg er grov utnyttelse.

Klar, ferdig…

Sånn, nå har vi vel gått gjennom det meste og er klar for å hyre noen til helgevasken?

 

…det er ikke så enkelt. Det er  enda et par ting til man bør være obs på.

 

Dersom summen av oppdragene vaskehjelpen tar på seg er så store at det må anses som næring, har personen plikt til å opprette et firma, som for eksempel et enkeltmannsforetak. Du kan søke opp personen på Brønnøysundregisteret for å se om det er knyttet et enkeltmannsforetak på personen.

Da blir det straks dyrere igjen. Da er det nemlig vaskehjelpen som løper all risikoen, og det koster selvsagt. Det bør det. En som driver et enkeltmannsforetak må i tillegg til å dekke lønn til seg selv, betale moms, ha forsikring, sette av til pensjon, sykepenger, feriepenger, regnskap, kontortid, bilhold osv. Husk at de må være registrert i Renholdsregisteret. Prisen bør begynne å nærme seg det de store selskapene tar.

 

Konklusjonen er vel at det er dyrt med arbeidskraft i Norge. Men vi skal være glad for at det  koster å ha renholdshjelp, det betyr at det ikke er så store klasseskiller.

Dessverre viser undersøkelser at ca halvparten av de som har vaskehjelp gjør det svart. Og nesten ingen betaler sykepenger til vaskehjelpen ved sykdom.

Det er kanskje lett å tenke at vaskehjelpen får mer penger direkte til seg hvis du betaler svart, eller at vaskehjelpen ellers hadde vært helt uten jobb? Dette er nok tanker du gjør deg for å rettferdiggjøre noe som du mest sannsynlig vet er galt.

For sannheten er at du frarøver vaskehjelpen viktige rettigheter og det sikkerhetsnettet som du selv tar for gitt.

 

Kanskje like greit å ta helgevasken selv likevel… Det kan jo hende du synes det er gøy når du først setter i gang.

 

 

vaske selv

 

9 thoughts on “Alt du trenger å vite om hvit vaskehjelp

  1. Helt enig med Ivar S. Takker så meget.

    Et oppfølgingsspørsmål angående yrkesskadeforsikring…
    Det at man ikke trenger å tegne yrkesskadeforsikring, vil det også si at man ikke sitter med noe ansvar dersom ulykken skulle være ute? Altså det jeg lurer på er om man kan havne i trøbbel dersom renholderen skader seg, men han er på jobb hjemme hos oss…?

    1. Det at yrkesskadeforsikring ikke er obligatorisk, betyr ikke at man står fri fra arbeidsgivers ansvar for å sikre en trygg arbeidsplass. Det innebærer at dersom renholderen skader seg, og du kan klandres for å ikke ha sikret arbeidsplassen godt nok, kan du bli straffet både for brudd på arbeidsmiljøloven, og få erstatningsansvar overfor arbeidstaker eller etterlatte. Så ett hett tips dersom man skal få utført farlig arbeid er å benytte firma, som selv står ansvarlig for at arbeidet utføres på en sikker måte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *